Training: Klantgerichte e-mails schrijven
Steeds vaker neemt het e-mailbericht de plaats in van de zakelijke brief. En niet voor niets, want e-mail is een handig, efficiënt en tijdbesparend medium. Maar het blijkt ook een medium te zijn dat uitnodigt tot vluchtigheid en nonchalance. Veel ontvangers van e-mailberichten klagen over rommeligheid, onduidelijkheid en zelfs onbeleefdheid. In deze schrijftraining leren uw medewerkers duidelijke, lezersgerichte en correcte e-mails te schrijven aan interne en externe klanten.
Richtlijnen
In veel organisaties bestaan er wel richtlijnen of formats voor brieven, maar ontbreken de voorschriften voor het schrijven van e-mails. Daarom vindt er in het voortraject een adviesgesprek plaats tussen u en de trainer/adviseur. Daarbij stellen we vast aan welke eisen u de e-mailberichten van uw organisatie wilt laten voldoen. De richtlijnen die van dit overleg het resultaat zijn, vormen de basis van de training. Het gebruik van richtlijnen komt de uniformiteit ten goede, geeft de medewerkers houvast en levert veel tijdsbesparing op.
Onderwerpen
In deze incompany-training besteden we onder meer aandacht aan:
- e-mailetiquette
- doel, lezer en onderwerp
- vaste onderdelen
- de keuze van de inhoud
- de opbouw van het e-mailbericht
- aantrekkelijk, correct, doel- en lezersgericht formuleren
- tips voor het schrijven van e-mailberichten
Veel oefeningen en opdrachten
Tijdens de training is er veel oefengelegenheid. Voor de oefeningen en opdrachten maken we vrijwel uitsluitend gebruik van tekstmateriaal van de eigen organisatie. De deelnemers gaan dus aan de slag met hun eigen e-mails en met die van hun collega's.
Individueel tekstcommentaar
Afhankelijk van de afspraken die we met u maken, ontvangt elke deelnemer individueel tekstcommentaar per e-mail op teksten die hij of zij voor, tijdens of na afloop van de training geschreven heeft.
Het tekstcommentaar geeft uw medewerkers inzicht in hun sterke en zwakke kanten en wordt - waar nodig - aangevuld met extra uitleg en oefening.
Materiaal
De deelnemers ontvangen een cursusmap die is toegesneden op uw organisatie. De map is na afloop van de training uitstekend te gebruiken als naslagwerk.
Praktische informatie
- aantal dagdelen: 2, met een interval van 2 weken
- duur van een dagdeel: 3,5 uur
- aantal deelnemers per groep: maximaal 10
- aanbevolen: follow-upbijeenkomst van 1 dagdeel na 3 maanden
Een afspraak maken?
Heeft u interesse? Vul dan het contactformulier in, of bel naar 06-16720146. We maken graag een afspraak voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.
|
|
Trainingen
- praktijkgericht
- op alle niveaus
- in kleine groepen
- veel oefenmogelijkheid
- individueel tekstcommentaar
- handige checklists
- cursusmap als naslagwerk
Deelnemers: max. 10
Prijs: op aanvraag
Dagdeeltarief trainer: € 465,00
Materiaalkosten: € 15,00 per dln.
Deze bedragen zijn ex. btw
|